KAMPIOEN Westfield Cup 2014
KAMPIOEN Westfield Cup 2011
VICE-KAMPIOEN Westfield Cup 2015
VICE-KAMPIOEN Westfield Cup 2013
RAEK Racing - Toonaangevend Westfield Cup Preparateur RAEK Racing - Toonaangevend Westfield Cup Preparateur
Motorsport Arena Oschersleben

Het tweede buitenlandse uitje voor de Westfield Cup coureurs en dus ook voor de mannen van RAEK Racing. Het zou een event worden met toppen en dalen. Jarno Iprenburg ging door waar hij geëindigd was en won twee van de drie wedstrijden. John Hoogland gng eveneens goed van start. Nadat hij tijdens laatste race op Zandvoort de gehele wedstrijd aan de leiding had gereden, maar door een bestuurder uit de vrije klasse uit de wedstrijde werd getikt, was de race op het Oost-Duitse circuit een soort van lakmoes proef. Zou hij ook op een onbekende baan kunnen presteren? Dat bleek met een vijfde plaats in de kwalificatie, met maar zeven tienden achterstand op de nummer drie in de kwalificatie Iprenburg. De pole was overtuigend voor Daniël Sandifort.

Ankunft
Jarno een druk bezet man

De 24 uur van Oschersleben was natuurlijk het belangrijkste programma-onderdeel en daar deed Jarno Iprenburg ook aan mee. Met zijn eigen team Latgas wist de Nijkerker samen met onder andere zijn vriendin naar een mooie tweede plaats in de koppelklasse te sturen. Dit zorgde er ook voor dat hij regelmatig van de ene auto in de andere moest springen. Of hij zich moest aanpassen als hij van een E30 BMW in een Westfield stapte en omgekeerd? “Op zich valt het wel mee, maar als ik in de BMW stap moet ik wel even letten op mijn rempunten. Met een Westfield kan je zo veel later remmen.”
Een goeiiiie start

Vrijdagochtend gaat de Westfield Cup van start met, zoals gebruikelijk de vrije training. Voor veel coureursis de baan nieuw. Dus de ideale lijn en de rempunten moeten nog worden gevonden. Een aantal piloten, waaronder Sandifort, Vriend en Rooks hoeven alleen hun geheugen op te frissen, omdat ze hier in 2009 met de Westfield Cup al waren geweest. In de uitslag vinden we Iprenburg op de tweede stek terug en Hoogland op de achtste plek. Voorafgaande aan de kwalificatie worden nog even de puntjes op de I gezet qua set-up en dan vangt om 14.00 uur de tijdtraining aan. Iprenburg is de gehele kwalificaitie in de top drie te vinden. Hoogland blijft bijna de gehele kwalificatie steken net buiten de top tien. Uiteindelijk weet Iprenburg de tweede plek te pakken,maar wordt aan het einde door Willem Vriend nog naar de derde plek verwezen. Maar het vuurwerk voor RAEK Racing zit helemaal aan het einde van de sessie, wanneer Hoogland in de laatste ronde zijn tijd dusdanig weet te verbeteren, dat hij met stip op startplek vijf eindigt.
Mobiele eenheid
In de tussentijd…
Rookgordijn

Helaas kon de nummer vijf in de tussenstand van de Westfield Cup en op de startgrid op Oschersleben geen aanval doen op een hogere positie. “De motor maakte al veel toeren toen hij stationair liep voor aanvang van de race.Bij de startopstelling liep de temperatuur al op  en moest ik de auto afzetten,” was het commentaar van de eerste uitvaller van race één. Toen de startlichten op groen sprongen spuwde Westfield #30 witte rook en was het aan het einde van het rechte stuk einde race voor John Hoogland. De conclusie was evenzeer pijnlijk als duidelijk: een opgeblazen motor. Hiermee leek het lot voor John Hoogland bezegeld, maar deze opgave was minder defintitief dan gedacht.
Filmpje
Teleurstelling
I love it when a plan (almost) comes together!

Dat zei Haniball van “The A-Team” altijd als ze de slechterikken weer in de pan hadden gehakt aan het eind van een  aflevering. Na de eerste teleurstelling gehad te hebben werd er toch gekeken of er nog wat mogelijk was. Motor ophalen in Nederland was geen optie, maar een motor laten brengen bleek meer tot de mogelijkheden te behoren. Zeker wanneer Robby Bethlehem zijn motor uit zijn Westfield wil sleutelen en naar Oschersleben wilt brengen. In de tussentijd werd met vereende kracht door de mannen van BA-Motorsport en RAEK Racing de kapotte motor uit Westfield #30 gesleuteld. In de ochtend was Robby Bethlehem met motor in Oschersleben en kon het inbouwen beginnen. Al liep de motor nog niet optimaal, John Hoogland kon van start in race 2. Helaas was in de haast de dynamo  niet aangesloten, wat meteen het probleem met de stotterende motor verklaarde,maar ook de opmaat was voor het uitvallen na enkele ronden van John Hoogland in race twee.
Filmpje
Uiteindelijk weet John Hoogland,met dank aan Robby Bethlehem en zijn maat Bas Heijnen de derde race te starten en uit te rijden.Vanaf de laatste stek weet de man achter Chattable en de Lightswing naar een verdienstelijke tiende plaats te rijden. Er had absoluut meer in gezeten voor de coureur in Westfield #30. De auto was qua set-up meer dan redelijk en zijn snelste rondetijd in race drie, die sneller was dan zijn kwalificatietijd de dag ervoor, bevestigde dat zijn vijfde plaats in de tijdtraining geen toeval was.

Op 18 oktober is alweer het  laatste evenement van de ANAC carwash Westfield Cup en hopelijk kan Hoogland dan zonder problemen een super resultaat halen. Want alles wijst er op dat het er zeker in zit.
Back to the future - ondertussen in race twee

Veelvraat Iprenburg ging gewoon weer verder waar hij de dag ervoor geeindigd was,namelijk met winnen. Eén beeld zecht meer dan duizend woorden, dus hierbij de onboard beelden vanuit het oogpunt van de uiteindelijke nummer twee Willem Vriend.
Uitslagen race 1, 2 & 3
RAEK Racing
Hamsa en de Hamsa

Sinds 2010 is RAEK Racing actief in de Westfield Cup, dit wordt mede mogelijk gemaakt door Autobedrijf West Sloterdijk, die  hun oprijwagen aan ons uitlenen voor het vervoer van de verschillende Westfields die RAEK Racing (ge)prepareerd(t) heeft. Westfield #25, #30, #51, #61 & natuurlijk de succesvolste van allemaal, Westfield #75 is al getransporteerd door de oprijwagen van Autobedrijf West Sloterdijk, die als bijnaam de Hamsa.heeft, naar de zoon van de eigenaar. Bij Autobedrijf West Sloterdijk kun je langs komen voor reparatie van je auto, een APK en ze zijn gespecialiseerd in campers. Dus mocht je een probleem hebben, denk dan eens aan Hamsa en Autobedrijf West Sloterdijk. Oh ja, hier is ook de eerste irritante reclame van All secure met de broertjes Coronel opgenomen.

© 2014 RAEK Racing  All rights reserved  RAEK! Management


My Great Web page
Foto’s: RAEK Racing,Thomas Bakker, Marianne de Smet & Ivan Kok