KAMPIOEN Westfield Cup 2014
VICE-KAMPIOEN Westfield Cup 2015
RAEK Racing - Toonaangevend Westfield Cup Preparateur

Jaaroverzicht 2015


Event 1 – Een goede start is het halve werk

Nadat het plan om mee te doen aan het Winterkampioenschap in het water viel werd er vlak voor aanvang  van het seizoen nog flink getraind. Privétraining en coaching voor John Hoogland van tweevoudig Westfield kampioen Heeck, met als kers op de taart de Race & Tactics cursus van Rensportschool Zandvoort alwaar de RAEK Racing instructeur niet alleen John Hoogland, maar ook Jarno Iprenburg - die een select aantal wedstrijden voor RAEK Racing uit zou komen - onder zijn hoeden nam. Dit trainingstraject  wierp zijn vruchten af tijdens het eerste event, waar RAEK Racing met één auto actief was. Want tijdens het eerste evenement van de ANAC carwash Westfield Cup pakte RAEK Racing coureur John Hoogland tijdens de eerste race meteen een derde plaats in zijn prille racecarrière om vervolgens in een zeer sterke tweede race foutloos een zesde plek te bemachtigen. Waarbij zijn snelste ronde in de tweede race minder dan een seconde langzamer was dan de snelste ronde van de wedstrijd, gereden door Daniël Sandifort. Hiermee wordt John vierde overall tijdens het eerste evenement van de ANAC carwash Westfield Cup. Dit resultaat is een ultieme bewijs dat rijden en de begeleiding in de vorm van coaching en instructie bij RAEK Racing ook daadwerkelijk zijn vruchten afwerpt. Want dit is pas het tweede volledig jaar dat John Hoogland in een raceauto zit. John Hoogland hier zelf over: “Mijn snelste ronde is sneller dan die van  Hans (Wellink red.), dat vind ik echt leuk!”


Event 2 – Boven verwachting

Zondag 17 mei was het tweede evenement van de ANAC carwash Westfield Cup, net als het eerste evenement eveneens op Circuit Park Zandvoort. Bij het tweede evenement was het door EUROL Lubricants ondersteunde RAEK Racing present met twee auto's. Naast Westfield #30 van Hoogland stond Westfield #75 ook ingeschreven, met Westfield Cup rookie Jarno Iprenburg achter het stuur. Kortom RAEK Racing had twee ijzers in het vuur voor een mooi resultaat. In de kwalificatie wist John Hoogland zich nop een nette zesde positie te kwalificeren. Iprenburg deed het zelfs nog iets beter en eindigde op plaats vier.


Tijdens de eerste race was het enorm spannend en werd zoals we dat in de Westfield Cup gewend zijn weer op het scherpst van de snede gestreden. Dit maal door de twee kemphanen Vriend en Iprenburg en kempkip Hayley Lazell, die helaas de strijd halverwege de race moest staken. Hierachter was het Hoogland die met Patrick Boxem en Jan Frensch, na het uitvallen van Lazell, in gevecht was voor de laatste plaats op het podium. Hoogland trok op start/finish aan het langste eind. Kort daarvoor had Vriend zich eveneens gewonnen geven. Met Iprenburg op één, Vriend  op twee en Hoogland op drie was bijna het volledige podium bezet door RAEK Racing coureurs.


De tweede race was eveneens een prooi voor Jarno Iprenburg en John Hoogland werd weer derde, met daartussen Hayley Lazell die achteraan moest starten en een indrukwekkende inhaal race reed. Een mooie opsteker was dat Hoogland zijn persoonlijke snelste rondetijd op Circuit Park Zandvoort wist te verbeteren (1.58.285). Een opmerkelijk voorval was dat de leider in het kampioenschap Willem Vriend uit de pitstraat van start ging omdat hij te laat op de startopstelling arriveerde. “Ik zat nog te eten toen mijn zoon tegen me zei dat ze al voorbij reden. Bij mij in de pitbox stonden nog drie andere Westfields, alleen deze waren allemaal stuk, waardoor ik me dus vergiste in de tijd.” Uiteindelijk wist Vriend alsnog als zesde te eindigen.


De laatste race was eveneens een prooi voor Iprenburg. Het scheelde maar een haartje (0.023 van een seconden) of Lazell had alsnog gewonnen. John Hoogland had zichzelf voorgehouden om behoudend te rijden en zoveel mogelijk punten voor het kampioenschap binnen te halen. Hij reed een bekeken race tot de laatste ronde, waarin hij een foutje maakte en hij zijn voorsprong op Patrick Boxem als sneeuw voor de zon zag verdwijnen. Uiteindelijk had de coureur uit Harmelen minder dan een tiende van een seconde voorsprong over op start/finish.


Dat aan het eind van de dag het podium voor tweederde (plek 1 & 3) bezet werd door piloten van RAEK Racing was boven verwachting. Drijvende kracht achter RAEK Racing Arjen Heeck was hier dan ook zeer over te spreken:"We hebben flink wat werk moeten verzetten om hier met twee auto’s aan de start te staan. Tijdens een laatste test afgelopen woensdag brak spontaan een wiel van de auto van John af. Hierdoor werd het zaterdagavond nachtwerk en reden we pas om elf uur naar het circuit. Als je dan zondag allebei je rijders op het podium ziet staan, geeft dat een uiterst bevredigend gevoel."


Event 3 – Winnen met overmacht en kegelen is ook een leuk spel

Normaliter bestaat een Westfield Cup evenement bij het DNRT uit een dag. Het evenement op het pittoreske circuit van Croix-en-Ternois bestond uit twee officiële racedagen en een testdag op vrijdag, georganiseerd door FFSA, het Franse equivalent van de KNAF. Voor regerend kampioen RAEK Racing kam voor de tweede maal dit seizoen Jarno Iprenburg uit. Na een goede testdag op vrijdag, waar Jarno en Arjen tot een bevredigende set-up waren gekomen, was het zaterdag racetime. Een vrije training, een kwalificatie en een race over 30 minuten stonden op het programma. De vrije training was goed gegaan voor RAEK Racing coureur Iprenburg. Halverwege de dag arriveerde John Hoogland, nadat hij zijn best had gedaan tegen kanker tijdens Alpe Duzes. Hierdoor zou het een lastig weekend worden, door de gemiste track time. In eerste instantie leek het erop dat Hoogland niet zoveel hinder ondervond van de gemiste vrije training, want hij wist zich op een keurige negende positie te kwalificeren en kon vanaf die positie naar voren kijken.


Bij de start van de eerste race was Hoogland samen met Max Snoeck goed weg en wist direct enkele plaatsen te pakken. Helaas werd zijn dadendrang zijn grootste tegenstander. Een inhaalmanoeuvre bij het aanremmen van de eerste bocht  in de tweede ronde was verkeerd ingeschat, met als gevolg dat hij Hans Wellink de wedstrijd uit kegelde. Een vergelijking met bowling, kegelen en meer van dat soort sporten was snel gemaakt, maar ook Mario Kart kwam langs na het zien van de onboard beelden van de auto van Willem Vriend. Ondertussen was Iprenburg ongenaakbaar. De samenwerking tussen RAEK Racing en de Nijkerkse coureurs was het hele weekend optimaal, waardoor de drie races met overmacht  gewonnen werden. Hoogland wist de tweede race van achteruit naar een nette achtste plaats te rijden en pakte zodoende de pole voor de laatste race die hij als negende wist te eindigen.


De grote winnaar in  het zonnige noorden van Frankrijk was RAEK Racing coureur Jarno Iprenburg, die hiermee zes races achtereen op zijn naam wist te schrijven. Kampioenschapleider Willem Vriend wist door zijn tweede plaats uit te lopen op zijn directe concurrenten Hoogland en Wellink. Door de DNF in de eerste race en een achtste en een negende plaats inde daarop volgende races zakte RAEK Racing coureur Hoogland van plaats twee naar plaats vier in het algemeen klassement. De tweede plaats werd daarentegen weer ingenomen door Iprenburg. De equipe Lazell/Wellink behield de derde plaats.


Event 4 – In Assen ook alle races als eerste over de eindstreep

Assen… Na het Franse uitstapje, was het volgende evenement ook bijna in het buitenland. Altijd lekker racen op Assen. Lieve mensen, mooie faciliteiten, snel circuit, kortom alle ingrediënten waren weer aanwezig om er een mooie Westfield Cup dag van te maken. Helaas gooide het weer wat roet in het eten en startte de vrije training op een vochtige baan. Geen probleem voor Iprenburg, die een nette tijd neerzette achter Vriend en Wellink. Hoogland deed het wat rustiger aan en moest genoegen nemen met een elfde stek. Maar goed, “it’s just Friday” zullen we maar zeggen. Wel was duidelijk dat Hoogland zich beter voelt op Zandvoort en dat de crash in Croix toch wat mentale gevolgen had. Kortom, werk aan de winkel.


In de kwalificatie wist Lex Peters op een opdrogende baan de pole te pakken voor RAEK Racing coureur Iprenburg. Hoogland deed het niet beter, maar ook niet slechter dan in de vrije training en zou de eerste race van een elfde positie van start gaan. Niet echt optimaal voor het verdedigen van zijn vierde positie in de stand.


De races waren weer spectaculair en Iprenburg kwam tot drie maal toe als eerste over de eindstreep, maar een twijfelachtige beslissing van de wedstrijdleiding inzake track-limits zag een overwinning in rook opgaan. Hierin moest hij genoegen nemen met een derde plaats. Hierdoor won hij geen acht wedstrijden op rij en was hij ook geen winnaar van het dagklassement omdat Vriend een tweede plaats tegenover een derde plaats kon laten zien. John Hoogland liet enige progressie zien en kwam niet geheel ontevreden twee maal als achtste over de finish, waarmee hij zijn verlies het algemeen klassement op zijn meeste concurrenten tot een minimum wist te beperken. Alleen de equipe Lazell/Wellink liep een stukje uit.


Event 5 – Bijna eerste winst voor Hoogland tijdens Super Race Weekend

Tijdens het Super Race Weekend op Circuit Park Zandvoort wist John Hoogland in de kwalificatie een derde plaats voor zich op te eisen en in de eerste twee race werd hij twee keer als vierde afgevlagd. In de laatste race pakte Hoogland de kop die hij niet meer afstond tot en met de twee na laatste bocht  in de laatste ronde toen een vrij formule coureur de coureur met Westfield #30 de wedstrijd uit kegelde. Nu had Hoogland hier ervaring mee, dus pakte hij het positief op. Het was inderdaad jammer dat hij niet zijn eerste race kon winnen, maar hij had al enorm genoten van het rijden op kop. Dit smaakte naar meer.


Tijdens de voorgaande evenementen zagen we Vriend met de race zenuwachtiger worden na alle overwinningen van RAEK Racing coureur Iprenburg, die hierdoor een echte concurrent van Vriend werd. Doordat Iprenburg op vakantie tijdens het Super Race Weekend en mede doordat hij ook het eerste evenement had gemist was de opluchting groot in het kamp Vriend.


Event 6 – Witte rook en evenement winst

Tijdens zo’n meerdaags evenement gebeurt er altijd van alles. Qua gezelligheid, maar ook op technisch gebied waren het weer memorabele dagen. Zoals we gewend zijn liep Westfield #75 met Jarno Iprenburg achter het stuur weer als een zonnetje. De auto en de coureur hebben geen stap verkeerd gezet met als gevolg weer een evenementoverwinning voor Nijkerker. Helaas dit keer niet met winst in alle heats, want de de winst in de laatste race was voor de nieuwe kampioen in de ANAC carwash Westfield Cup Willem Vriend. Hiermee neemt de sympathieke coureur uit Rijsnburg het stokje overneemt van RAEK Racing coureur Heeck. Moet wel bij vermeld worden dat Iprenburg twee evenementen (vijf races) niet heeft deelgenomen. Had hij een evenement meer gereden was het balletje misschien de andere kant op gerold. Maar achteraf is lekker wonen.


Bij Hoogland ging het een stuk minder gestroomlijnd. Al startte het evenement in Oschersleben nog zeer goed, met een zeer nette vijfde kwalificatie tijd, maar de klad kwam er in tijdens de start van de eerste race. Bij het doven van de lampen kwam uit de uitlaat van Westfield #30 een grote witte rookpluim. Over het algemeen geen goed teken, behalve als het een stoomboot uit Spanje is. Naderhand bleek de eerste cilinder een eigen leven te zijn gaan leiden. Einde verhaal. Tenminste dat dachten we, maar uiteindelijk was Robby Bethlehem zo goed om de motor uit zijn Westfield te sleutelen en midden in de nacht naar Oschersleben te rijden, alwaar het motorblok in de ochtenduren met vereende krachten in Westfield #30 werd gesleuteld. Helaas was door de haast vergeten om de dynamo aan te sluiten, met als gevolgd dat John Hoogland in de tweede race niet verder kwam dan drie ronden,maar de derde race wel wist uit te rijden en vanaf achteraan een opmars maakte naar P10.


DNRT Nierstichting Finale Race

Het zevende evenement van de ANAC Carwash Westfield Cup op Circuit Park Zandvoort werd een overwinning voor Hans Wellink. RAEK Racing coureur Iprenburg werd tweede voor Jan Frensch. Dat Willem Vriend kampioen zou worden was zeker, maar wie er tweede zou worden was nog de vraag. Iprenburg had voor aanvang van het laatste evenement een voorsprong van vier punten op de Equipe Lazell/Wellink. Deze voorsprong wist hij te behouden, al was het met hangen en wurgen, want uiteindelijk wist Iprenburg de tweede plaats veilig te stellen door in de laatste ronde van - wat uiteindelijk bleek - de enige race te zijn, het extra punt te pakken voor de snelste ronde. Hierdoor werd de equipe Lazell/Wellink derde en mocht RAEK Racing met Jarno Iprenburg het vice-kampioenschap bijschrijven.


John Hoogland wist in de strijd om de vierde plaats helaas zijn directe tegenstanders niet voor te blijven. In de één na laatste ronde, bij het beëindigen van een Code60, spinde de coureur bij het uitkomen van Bos uit, waardoor hij de race eindigde in de achterhoede en in het eindklassement zakte naar P7.


Conclusie 2015

Al met al was het weer een sterk seizoen van RAEK Racing en haar coureurs Iprenburg en Hoogland. Na in 2011 kampioen te zijn geworden en in 2013 het vice-kampioenschap op te eisen en in 2014 de grootste beker verdiend te hebben, mag RAEK Racing in 2015 met Iprenburg het vice-kampioenschap bij schrijven. En de cijfers liegen er niet om, want de Nijkerker wist de meeste races te winnen, waarbij hij ook nog eens twee evenementen (vijf races) miste. Hoogland startte het seizoen uitermate goed, maar had gedurende het seizoen te veel pech en maakte enkele foutjes, waardoor een tweede positie in het algemeen klassement aan het begin van het seizoen eindigde in een zevende plek in de eindstand. Hier had meer in gezeten.

© 2014 RAEK Racing  All rights reserved  RAEK! Management


Overons Contact Us Preparatie & begeleiding

Preparatie

& begeleiding

Contact

Over ons

My Great Web page
Vierde tijdens event  één 11303913_1594763507467215_33010160_o.jpg
Arrive & Drive

Arrive & drive