KAMPIOEN Westfield Cup 2014
KAMPIOEN Westfield Cup 2011
VICE-KAMPIOEN Westfield Cup 2015
VICE-KAMPIOEN Westfield Cup 2013
RAEK Racing - Toonaangevend Westfield Cup Preparateur

Les courses de Calais - Powered by SANDIFORT ID

De Westfield Cup is in 2015 alweer bezig aan haar achtste seizoen. Een raceklasse speciaal voor iedereen. Waar op de baan voor elke centimeter geknokt wordt, is er naast de baan ruimte voor heel veel gezelligheid, lol en plezier. Naast de vaste evenementen van het DNRT, koopt de organisatie van de Westfield Cup, de Westfield Rijdersvereniging elk seizoen een of twee buitenlandse wedstrijden in. Meestal zijn het vermaarde circuits zoals Spa-Francorchamps, de Nürburgring, of Dijon, maar een kort, technisch baantje in Noord-Frankrijk wordt gewaardeerddoor de rijders. De Westfield Cup was hier al eerder te gast, in 2011. Een mooi seizoen voor RAEK Racing, omdat de equipe Spronkers / Heeck voor de eerste maal het kampioenschap voor zich op wist te eisen, na een seizoen lang  strijden met Jan-Peter Dankaart en Francois Claeijs. In 2015 zijn deze hoofdrolspelers niet meer actief, maar een aantal rijders die in 2011 ook al actief waren, waren ook van de partij tijdens het laatste event in het oude mijnbouwgebied, dat vooral bekend staat door een andere sport; wielrennen. In het voorjaar rijden echte mannen ruim 250 kilometer door een troosteloze, kale treurnis van Parijs naar Roubaix over kinderkopjes met meer dan 40 km/u waar je met je Westfield meteen rechtsomkeer zou maken. Al is het circuit van Croix-en-Ternois met 1,9 kilometer niet erg lang en ook niet erg snel, uitdagend is het wel. Vooral omdat de coureurs in die 1,9 kilometer geen moment tot rust kunnen komen.




Testen op vrijdag

Normaliter bestaat een Westfield Cup evenement bij het DNRT uit een dag. Dit evenement bestond uit twee officiële race dagen en een testdag op vrijdag, georganiseerd door FFSA, het Franse equivalent van de KNAF. Regerend kampioen RAEK Racing was voor de tweede maal dit seizoen actief in de Westfield Cup met Jarno Iprenburg als coureur van Westfield #75. Arjen Heeck was als engineer / monteur mee om de winnaar van het laatste ANAC carwash Westfield Cup evenement optimaal te begeleiden. Maar voor het zover was moest het plekje op de paddock worden ingericht. Kortom tent opbouwen, spullen uitladen, en klaarmaken voor de eerste rondjes. De tent wordt niet dagelijks opgebouwd dus de handleiding wordt bij de bouw meermaals geraadpleegt. Helaas moest de tent halverwege de dag weer worden afgebroken, omdat een koufront overkwamwaaien, waardoor de tent bovenop de vrachtwagen van de buurman lag. De tentjes van Jan Frensch hadden ook het luchtruim gekozen en waren enkele meters verderop geland. Gelukkig was de schade minimaal en kon Jan Frans zich richten op zijn grote liefhebberij onboard camera’s en camera houders en een goedkoop plastic koffertje. Kampioenschapsleider Willem Vriend had het beter voor elkaar en stond met de mannen van MB-motorsport in een pitbox.











































Latgas bv

Altijd latgas!
































Zaterdag racedag

Na een goede testdag op vrijdag, waar Jarno en Arjen tot een bevredigende set-up waren gekomen, was het zaterdag de dag van de waarheid. Een vrije training, een kwalificatie en een race over 30 minuten stonden op het programma. Ook een overheerlijke kotelet stond op het menu voor de lunch die dit weekend georganiseerd was door Rudi Standaert en zijn vrouw Marianne de Smet. Alles was tot in de  puntjes geregeld. maar Rudiger houdt er niet van als er patatjes van zijn bord  worden gepikt. De lunch was ook het moment dat John Hoogland arriveerde samen met zijn vrouw. Zijn Westfield was die ochtend ook op het circuit aangekomen, gebracht door Thomas van Gool die dit weekend RAEK Racing zou ondersteunen en in het bijzonder zijn maatje John. De vrije training was al verreden en was goed gegaan voor RAEK Racing coureur Iprenburg. Doordat Hoogland pas tijdens de lunch aankwam zou het een lastig weekend worden, doordat hij een achterstand qua rijtijd op de andere coureurshad. De vaste keurmeester van de Westfield Cup tijdens buitenlandse evenementen was niet aanwezig in Noord-Frankrijk vanwege een familieweekend. Na enig zoeken wist de Westfield Rijdersvereniging Will te strikken, de vaste TC’er van de DRDO. Met als gevolg dat er een keursticker van de DRDO op een DNRT Westfield tijdens een FFSA evenement op de auto werd geplakt. Voordat er geluncht kon worden was de rijdersbriefing. Een Babylonische spraakverwarring tussen Luc Brandts en de wedstrijdleider was het gevolg. Een op zijn zachts gezegd komisch tafereel, met wapperende armen en verbaasde blikken.
















































































Alpe d’Huez en de bowlingbaan

John Hoogland was ook in Frankrijk maar een stuk oostelijker en had de dag er voor vier keer Alpe d’Huez beklommen voor het goede doel en zou pas zaterdag in de loop van de middag arriveren. Kortom voor de nummer twee in het kampioenschap een lastig weekend in het vooruitzicht. In eerste instantie leek het erop dat Hoogland niet zoveel hinder ondervond door het missen van de vrije training, want hij wist zich op een keurige negende positie te kwalificeren en kon naar voren kijken en een degelijk aantal puntren voor het kampioenschap binnen hengelen. De start van de eerste race was hartstkke goed en samen met Max Snoeck wist hij direct enkele plaatsen te pakken. Helaas werd John’s dadendrang zijn grootste tegenstander. Een inhaalmanouvre bij het aanremmen van de eerste bocht  in de tweede ronde was op zijn zachts gezegd ietswat enthousiast, met als gevolg dat hij Hans Wellink de wedstrijd uit kegelde. Een vergelijking met bowling was snel gelegd, maar ook Mario Kart kwam langs na het zien van de onboard beelden en de titel van de hit ‘Dom, Lomp & Famous’ van The Opposites ft. Dio & Willie Wartaal zegt het allemaal.


Een bumpertje…
























Over de doden niets dan goeds











































De blauwe lucht voor Koen Joustra

Koen Joustra is helaas al enige tijd afwezig. Het enige wat we van hem vernemen zijn foto’s op Facebook van blauwe luchten vanuit verschillende plaatsen over de wereld. In de omgeving van Croix-en-Ternois was de lucht gedurende het weekend azuurblauw. Op onderstaande foto is de uitslag te zien van de tweede race die eveneens gewonnen werd Jarno Iprenburg met ruim zeven seconden voorsprong op de nummerr twee. John Hoogland wist van achteruit naar een nette  achtste plaats te rijden en pakte zodoende de pole voor de laatste race.








































































Kiekjes vanuit het hotel







































































De prijsuitreiking
































De grote winnaar in  het zonnige noorden van Frankrijk was RAEK Racing coureur Jarno Iprenburg, die hiermee zes races achtereen  op zijn naam weet te schrijven. Kampioenschapsleider Willem Vriend wist door zijn tweede plaats uit te lopen op zijn directe concurrenten John Hoogland en Hans Wellink. Jan Frans werd verrassend derde. Hij had evenveel punten als Daniël Sandifort van evenementsponsor SANDIFORT ID, maar de puntenopbouw was Jan Frensch beter gezind. Door de DNF in de eerste race en een achtste en een negende plaats inde daarop volgende races zakte John Hoogland van plaats twee naar plaats vier in het algemeen klassement. De tweede plaats werd daarentegen weer ingenomen door RAEK Racing coureur Iprenburg. Hans Wellink blijft derde. Het vermelden waard was het rijden van Patrick Boxem, die ook al tijdens het tweede evenement op Zandvoort liet zien dat hij de snelheid er goed in heeft zitten. Helaas zorgde een gebroken  spatbordsteun voor een DNF in de laatste race, waardoor een podium aan zijn neus voorbij ging.




M3 lach of zes uur in een oprijwagen met aanhanger











































De grote prijs van Canada


















Thuisblijver



© 2014 RAEK Racing  All rights reserved  RAEK! Management


My Great Web page
RAEK Racing - Toonaangevend Westfield Cup Preparateur