KAMPIOEN Westfield Cup 2014
KAMPIOEN Westfield Cup 2011
VICE-KAMPIOEN Westfield Cup 2015
VICE-KAMPIOEN Westfield Cup 2013
RAEK Racing - Toonaangevend Westfield Cup Preparateur

Leerzame races in Dijon voor RAEK Racing

Dijon-Prenois. De tweede bestemming van de Westfield Cup. Tijdens de Trophée de Bourgogne hadden de twee RAEK Racing coureurs John Hoogland en Mark Jobst als doel om de goede start in het eerste evenement te evenaren. Geen gemakkelijke opgave met de wetenschap dat er een aantal oudgedienden mee zouden doen. Oud kampioenen Jan Stakenburg en Dennis de Groot hadden niet voor niets deze wedstrijd uitgekozen om hun neus aan het venster te steken. Het technische circuit ten noordwesten van mosterdstad Dijon is het ideale circuit voor Westfields. Technisch bochten met dubbele apexen worden afgewisseld door een lang recht stuk. Kortom, veel plezier voor de Westfield coureur. Vandaar ook dat er twintig Westfields vanuit Nederland waren afgedaald.


De reis verliep voor RAEK Racing niet ideaal. Vlak na Maastricht begaf de band van de aanhangwagen het. Het vervangen van de band was natuurlijk geen probleem, de wetenschap dat er nog om en nabij 1400 kilometer zonder reservewiel gereden moest worden was toch wel een dingetje. Uiteindelijk is dit goed gegaan en is RAEK Racing ook weer zonder problemen in Purmerend teruggekomen.


Het racen begon vrijdag met een algemene vrije training waar alle klassen die het weekend actief waren aan mee konden doen. Beide RAEK Racing coureurs zagen hier het nut wel van in en maakte gebruik van deze extra mogelijkheid om de baan wat beter te leren kennen.  Na de technische keuring en de rijdersbriefing was het tijd voor de vrije training van de Westfield Cup. John Hoogland was uiteindelijk elfde en Mark Jobst kwam niet verder dan positie dertien. Anderhalf uur later startte de kwalificatie die zou bepalen hoe de startopstelling van de eerste race zou zijn. Mark Jobst verbeterde zijn vrije training tijd met een seconde en kon zich zodoende klaarmaken voor de eerste racen van de dag, met de wetenschap dat hij vanaf plek acht zou vertrekken. De coureur uit Harmelen wist zijn degelijke optreden in de vrije training niet door te trekken. Na de data bekeken te hebben was de conclusie dat er best snelheid in zat, maar dat de verschillende snelle sectietijden niet aan elkaar geknoopt waren. Dit had tot gevolg dat Hoogland de eerste race vanaf plek 17 van start moest gaan. Op zijn zachts gezegd opvallend was dat oud kampioen De Groot een achterstand van ruim een halve seconde had op pole-position en genoegen moest nemen met P3.


De eerste race van de dag was een waar spektakelstuk. Vooraan, maar zeer zeker ook iets verder daarachter, waar  John Hoogland het op zijn Heupen had en Mark tot halverwege eveneens een sterke race reed. Uiteindelijk wist Hoogland vanaf plek zeventien naar positie acht te rijden. Zandvoorter Jobst moest genoegen nemen met plek negen. Niet slecht, maar er had meer in gezeten.


Zaterdagochtend, heel vroeg. IJs moet van de autoruiten worden gekrabd,maar de Westfield Cup rijders zitten alweer in hun bolides, alleen wil het niet echt vlotten bij de RAEK Racing  piloten. Jobst heeft zeker de snelheid, maar gaat twee keer van de baan. Het gevolg is dat er niet meer inzit dan een twaalfde plaats. Hoogland krijgt geen temperatuur in zijn banden in het eerste deel van de race en komt pas (te) laat op stoom,waardoor er niet meer inzit dan plaats dertien. Zeker bij Jobst zit de snelheid er zeker in; een tweede stek in de tweede sectie bevestigt dit.


In de laatste race hersteld Jobst zich van de ietwat rommelige tweede race en finisht op positie zeven. Hoogland moet helaas opgeven nadat er voor hem een spin is. Hij weet deze spin te ontwijken, alleen zijn naast belager achter hem, kan Hoogland niet ontwijken en een verbogen draagarm is zijn deel.


Al met al was het weer een schitterend raceweekend in Dijon. RAEK Racing kijkt uit naar alweer het derde event van de Westfield Cup op 10 juni op Circuit Zandvoort.


Contact Us

Contact

Peugeot 206 GTi

Verhuur

Peugeot 206 Gti Cup

Preparatie & begeleiding

Preparatie

& begeleiding

© 2014 RAEK Racing  All rights reserved  RAEK! Management


Statistieken liegen niet, 11x winst in 13 wedstrijden