KAMPIOEN Westfield Cup 2014
KAMPIOEN Westfield Cup 2011
VICE-KAMPIOEN Westfield Cup 2015
VICE-KAMPIOEN Westfield Cup 2013
RAEK Racing - Toonaangevend Westfield Cup Preparateur

Event winst Iprenburg Trophée de Bourgogne


RAEK Racing doet na drie tweede plaatsen van haar coureur Iprenburg weer volledig mee om het Westfield Cup kampioenschap. Doordat kampioenschapleider Peters in de vrije training zijn auto afschreef kon hij uiteindelijk alleen de laatste twee race aan de start verschijnen. Waarbij gezegd moet worden dat hij de laatste race op magistrale wijze wist te winnen. Ronald Lenters en de mannen van RAEK Racing hadden hele weekend hun handen vol aan de elektronica in zijn Westfield. Uiteindelijk wist hij alsnog overall als zesde te eindigen door een keer als zesde, een keer als zevende en eenmaal als achtste over start-finish te komen. Hoogland deed in de eerste race mee om het podium, maar werd passagier van zijn eigen auto toen hij op olie van een concurrent vanaf een vijfde positie de baan afging en hard in aanraking kwam met de bandenstapel.

 

RAEK Racing reisde met drie auto’s af naar het circuit van Dijon-Prenois. Een circuit dat speciaal gemaakt lijkt te zijn voor Westfield Cup Racers. Een lang recht eind dat ideaal is om te slipstreamen en een technisch gedeelte waar de de Westfield Cup Racer zich als een vis in het water voelt. Doordat Iprenburg, de vice-kampioen van 2015, tijdens het eerste evenement tijdens de tweede race uitgevallen was, stond de druk er vol op en waren drie goede resultaten vereist om weer mee te doen voor het kampioenschap.


Het begin van het weekend was in ieder geval sterk voor RAEK Racing, door de vrije training met Iprenburg als eerste af te sluiten. Hoogland was tevreden met de balans in zijn auto en stond achtste op de tijdenlijst, voor Lenters op een veertiende stek. Waarbij aangetekend moet worden dat onwelwillende elektronica zijn motor niet liet doen wat het behoorde te doen.


Had Iprenburg in de VT nog een voorsprong van een kleine drie tiende, in de kwali moest hij vijf tienden  toegeven op Rainer von Klier en eiste regerend kampioen Willem Vriend de tweede stek voor zich op. Zodoende moest Iprenburg  genoegen nemen met een derde positie. Hoogland deed het twee stekjes beter dan in de VT en pakte zeer netjes de zesde positie,. Schuin achter hem stond Lenters die zich niet gek liet maken en zich richtte op hetgeen waar hij wel invloed op had, namelijk zo hard mogelijk rijden door alle geleerde racetechnieken optimaal uit te voeren .


Races blijken spektakelstukken


Tijdens de eerste race waren er overal gevechten, met name vooraan was het spannend. De strijd om de kop bestond in eerst instantie uit de eerste drie van de startopstelling, maar doordat zij aan het vechten waren konden de mannen daarachter aansluiten en bestond het gevecht om de podiumplaatsen uit een stuk of zeven piloten, waaronder John Hoogland. Helaas werd hij de dupe van olie op de baan en verloor hij bij het aanremmen voor de eerste bocht de macht over het stuur en belandde met een hard klap in de bandenstapel. Uiteindelijk werd de wedstrijd door Von Klier gewonnen voor Iprenburg die de wedstrijd met 0,020 seconden verloor. Lenters werd uiteindelijk zesde, zijn beste resultaat tot nu toe in de Westfield Cup, maar het was toch een onbevredigend resultaat omdat er meer in had gezeten.


Na de eerste race waren de rijders klaar, maar was er vervolgens werk aan de winkel voor de monteurs van RAEK Racing omdat er scheurtjes in het chassis van Westfield #75 werden ontdekt. Uiteindelijk konden zij rond een uur of één naar het hotel om niet veel later weer op te moeten voor de tweede race. Om 8.30 uur was de start en het leek erop dat Iprenburg de wedstrijd controleerde, maar het geluk is tot op heden niet aan onze zijde, want in de laatste ronde begon Westfield #75 in te houden en was zijn opgebouwde voorsprong als sneeuw voor de zon verdwenen en bij het opkomen van het rechte stuk  maakte Vriend perfect gebruik van de dubbele slipstream waardoor hij vanuit de derde positie Von Klier en Iprenburg in wist te halen en de wedstrijd won. Een schrale troost was het extra punt voor de snelste ronde. Ronald Lenters werd achtste. Ook hij werd op startfinish gepasseerd door Mies van Grunsven.


Ook in de laatste race, die onder natte omstandigheden werd verreden, streed Iprenburg weer mee voor de winst. In eerste instantie was het Vriend die de kop pakte, daarna nam Wellink het stokje over en halverwege de race was het Iprenburg  op P1. Een ontketende Peters kwam vanuit het achterveld opzetten en pakte enkele ronden voor het eind de kop en gaf die niet meer uit handen. Iprenburg werd weer tweede en Vriend derde. Lenters deed het weer goed en had door de regen minder last van zijn gemankeerde Westfield en pakte een zevende positie nadat hij de gehele race met  Jan Frensch en Daniël Sandifort had gestreden.


Door de drie tweede plaatsen en de snelste ronden in de tweede race werd Iprenburg evenementwinnaar en heeft hij de achterstand op Lex Peters grotendeels weggewerkt. Ronald Lenters werd overall zesde en kon daar niet ontevreden mee zijn. Het derde evenement van de Westfield Cup vindt plaats op 12 juni op Circuit Park Zandvoort. In de tussentijd is er voor RAEK Racing voldoende werk aan de winkel. Het defect in Westfield #77 vinden en het opbouwen van Westfield #30 heeft prioriteit.

Contact Us

Contact

Koopverhuur

Koop &

verhuur

Preparatie & begeleiding

Preparatie

& begeleiding

© 2014 RAEK Racing  All rights reserved  RAEK! Management


Uitslagen event 2

Vrije training

Kwalificatie

Race 1

Race 2

Race 3